Soorten immigranten

- Visie
- Immigratie zou alleen moeten worden toegestaan als iemand nodig is, een voldoende taal- en kennisniveau heeft en in geval van tijdelijk werk (‘kenniswerker’) ook terug gaat naar het land van herkomst. Sprake moet zijn van een maximum plafond per ‘contingent‘ per kwartaal voor één van de 6 contingenten:
- tijdelijke asiel immigrant
- asiel immigrant
- gezinsmigrant met tijdelijke status voor gezinsleden
- EU burger migrant met tijdelijke status
- studiemigrant met tijdelijke status
- arbeidsmigrant tijdelijke status
- Iemand die zich aanmeld voor een contingent is ‘kandidaat‘ (zonder enige status). Pas zodra een kandidaat heeft voldaan aan de vereisten kan iemand ‘immigrant met status‘ worden voor een bepaald contingent. Vereisten om in een bepaalde status te krijgen zijn soms specifiek voor een bepaald contigent. Eisen:
- gewenste kennis en vaardigheden. Te toetsen met examen/toetsingen of laten zien van gelijkwaardig bul/diploma.
- afdoende taalvaardigheden m.b.t. lezen en schrijven (noot: per contingent verschillend te bepalen, dus bijvoorbeeld voor asiel beheersing van de Nederlandse taal noodzakelijk maar niet voor bepaalde kenniswerkers, waar bijvoorbeeld adequate kennis van Engels vereist is)
- geen strafrechtelijke handelingen hebben verricht. Indien wel sprake is van een strafrechtelijke handeling moet betrokkene direct worden uitgewezen.
- beschikken over een geldig paspoort van een ‘land van herkomst’. Indien er geen geldig paspoort is, mag deze persoon Nederland niet binnenkomen.
- er moet voldoende capaciteit zijn van opvang, aantal huisartsen, politie, woningen en andere relevante capaciteit ter bepaling van een plafond per contingent per kwartaal. Zo zal bij minder beschikbare huizen, of politie of huisartsen etc het contingent aantal lager liggen.
- volledige vaccinatie voor alle ziektes die door RIVM/Gezondheidsraad worden aanbevolen. Inenting in Nederland mag ook.
- bij arbeidsmigranten moet sprake zijn van een contractuele relatie met een werkgever waarvoor de arbeidsmigrant gaat werken. Deze werkgever moet (voor eigen rekening) zorgen voor (tijdelijke) huisvesting van de arbeidsmigrant en eventueel gezin.
- Indien iemand niet voldoet aan één of meerdere eisen of buiten alle contingenten valt, moet deze direct (actief) het land uit worden gezet, zo mogelijk naar het land van herkomst en anders naar het land waar hij of zij vóór Nederland het laatst was.
- Immigratie zou alleen moeten worden toegestaan als iemand nodig is, een voldoende taal- en kennisniveau heeft en in geval van tijdelijk werk (‘kenniswerker’) ook terug gaat naar het land van herkomst. Sprake moet zijn van een maximum plafond per ‘contingent‘ per kwartaal voor één van de 6 contingenten:
- Acties
- bepaal contingenten en eisen per contingent
- verander de wetten zodat bovenstaande mogelijk wordt. Indien dit in strijd is met verdragen of EU wetgeving, tracht deze EU wetgeving te wijzigen (of een ‘opt-out’ te krijgen) of probeer verdragen te laten wijzigen of zeg een verdrag op.
- plan en voer uit voor de in de contingenten gelimiteerde aantallen immigranten wat nodig is voor bepaalde kennis en vaardigheden (die bekend moet zijn vóórdat je mag immigreren), eventuele opvang en huisvesting. Hierdoor worden de levensomstandigheden beter voor de nieuwe (tijdelijke) Nederlanders.
Nu teveel immigranten
Een staatscommissie publiceerde op 15.1.2024, dat om de welvaart in Nederland te behouden het essentieel is dat de bevolking tot 2050 niet te hard groeit. Anders komt de toegang tot de zorg, het onderwijs en een woning onder druk te staan. De commissie heeft een onderzoek over de demografische ontwikkelingen gepubliceerd. Een van de conclusies is dat “gekeken moet worden naar de veranderende bevolkingssamenstelling”. “We moeten keuzes maken over migratie en daarin de kwaliteit van de economie en sociale samenhang vooropstellen”, zegt staatscommissievoorzitter Richard van Zwol. “Dat is nodig om op langere termijn onderwijs, zorg, wonen en sociale zekerheid voor iedereen in Nederland toegankelijk te houden.” “Bevolkingsgroei en -samenstelling is een gevoelig politiek onderwerp. Er moeten immers keuzes worden gemaakt over hoeveel mensen naar Nederland mogen komen en ook wie dat dan precies zijn. Want hoewel er nu al sprake is van personeelstekort, dat alleen nog maar verder oploopt door de vergrijzing, staan de sociale voorzieningen door de groeiende bevolking ook onder druk”. De commissie stelt een zogenoemde “migratiebandbreedte” voor om grip te krijgen op de bevolkingsgroei. “De politiek zou voor meerdere jaren afspraken moeten maken over de verschillende soorten migratie (arbeid, studie, asiel en gezinshereniging)”. “Het jaarlijkse migratiesaldo, het aantal mensen dat Nederland binnenkomt minus het aantal dat vertrekt, moet dan zo worden afgestemd dat Nederland in 2050 ongeveer negentien tot twintig miljoen inwoners telt”.
bron: https://www.staatscommissie2050.nl/
Bovenstaande is op zich een mooi voorbeeld dat er wel aan de bel wordt getrokken. Maar worden er besluiten genomen? Komen er gedragen ‘visies’ en ‘acties’? Of was instelling van zo een adviescollege of adviescommissie weer een manier om probleemoplossingen of acties te vertragen omdat het weer eens politiek ’te gevoelig’ ligt?
Immigratie is nu iets wat Nederland overkomt (en overigens ook de meeste van de landen van en EU) , niet iets waarop nu gestuurd wordt. Als we kijken naar de groeiend bevolking van Afrika zal immigratie alleen nog maar toenemen en ook op langere termijn zal de meerderheid van de bevolking voortkomen uit (kleinkinderen van) immigranten. Dit vermelden heeft overigens niets te maken met politieke voorkeuren maar is simpel statistiek. Het komt door de instroom en wordt versterkt doordat immigranten gemiddeld veel meer dan gemiddeld 2 kinderen krijgen.
Dit heeft grote effecten op:
- huisvesting: er zijn thans te weinig huizen (je kan ook zeggen teveel mensen, uitgaande van het aantal beschikbare huizen) voor de toenemende bevolking. Naarmate er meer alleenwonenden zijn zal dit tekort toenemen.
- inkomen: een groot deel van de immigranten krijgt thans een uitkering of een andere financiële ondersteuning. Hoe meer immigranten er zijn, des te meer middelen nodig zijn.
- het kennisniveau van een heleboel immigranten is onvoldoende of heeft een mismatch met de gewenste kennis, om hier goed te kunnen functioneren (al is het alleen maar omdat buitenlandse schooldiploma’s hier niet erkend worden en (nederlandse) taalachterstand vaak niet wordt ingehaald).
Achterliggende statistiek m.b.t. migratie
De toename van het aantal inwoners in Nederland komt voornamelijk voor migratie. De meeste immigranten (willen) wonen in de grote steden, relatief veel in Zuid Holland en ‘midden’ Nederland. Zeker de laatste jaren neemt dit toe.

Waar komt die groei aan inwoners vandaan?
De meeste immigranten komen uit Afrika en Midden Oosten. Vaak uit landen waar het politiek en economisch niet bepaald altijd perfect gaat. Je mag het individuen niet kwalijk nemen dat ze hun levensomstandigheden willen verbeteren. Maar ‘macro’ gezien kunnen we in dat kleine landje niet de hele wereld opvangen….
Hieronder de belangrijkste aantallen per migratie land. Op de eerste plaats Marokko, dan Turkije, Syrië, Afghanistan etc.












bron: https://allecijfers.nl/migratie-nationaliteiten-geboortelanden